5 nejčastějších chyb, které mění inovace v černou díru na peníze

Když v 18. století umírala většina britských námořníků na kurděje, otestoval na nich kapitán James Cook zelí. Británie začala kolonizovat a zažila obrovský rozmach. Inovace nejsou jen technologie, ale něco, co vám zaručí růst nebo přežití –  ideálně obojí, říká inovátor a stratég Jiří Vávra.

„Nemusí to být nutně změna byznys modelu nebo marketingová kampaň, ale něco nového a odvážného. Třeba i obyčejné zelí.“ Inovátor = psychoterapeut, který musí lidi přesvědčit o tom, že změna je nevyhnutelná. Co funguje ve startupu, nedá se dělat v korporátu. A pokaždé je tu riziko, že failujete. Začtěte se, konkrétní příklady napoví, jak to (ne)dělat.

1. Začínáte nápadem

V Silicon Valley si jednou mysleli, že když frčí kávovary na kapsle, za přístroje na pytlíčky s ovocem a zeleninou jim zákazníci ruce urvou. Na svůj startup vybrali 140 milionů dolarů! Světe, div se, nikdo je nekupoval. Spoustu přístrojů zůstalo na skladě, byl to největší fail za poslední roky.

Jak mu předejít? Víte, pro koho vyrábíte a co vaši zákazníci chtějí.

2. Nezabíjíte miláčky

Stane se, že potkáte sympatické investory z Ostravy, kteří vymyslí aplikaci pro lidi, kterým praskne doma voda, sednou k mobilu a po zadání problému se jim hned přihlásí řemeslník. Už se vidí jako milionáři. Jenže narazí na důležitou věc. Ani jedna ze stran tímto způsobem problém neřeší. Ignorujete data, protože nepotvrzují to, co si myslíte? Potlačte ego a datům věřte, funguje to.

3. Jedna perspektiva

Jedna z velkých pojišťoven si přála vědět, co její zákazníci chtějí. Co radí zkušený mentor? Odchyťte si u Billy dámy s igelitkami a hodinu si s nimi popovídejte. Někdy stačí lidem narušit perspektivu a analyzovat holisticky. Když navíc dáte ve firmě dohromady„Dannyho parťáky“, jste schopni chytit hodně velkou rybu.

4. Netestujete

Když vyšel první Avatar, všichni začali prodávat 3D televize. Dnes leží na skladě. Lidé zjistili, že se bez speciálních brýlí hravě obejdou. Máte skvělý nápad? Znovu se zeptejte zákazníků, co si o něm myslí. Přijdete na věci, které jste dosud nevychytali. Testování = minimální investice s ohromným dopadem.

5. Neumíte to řídit

Co mají firmy, které jsou na trhu desítky let a rostou, společné? Umí svým lidem říct, že něco hledají nebo chtějí. Umí sbírat nápady a vyhodnotit je, mají na to peníze a týmu vytvoří pro inovace podmínky, především čas. Leadership musí jít příkladem, bez toho to jednoduše nejde.

Jiří Vávra

V Deloitte vede tým zaměřený na strategie a inovace. Mentor českých i mezinárodních startupů, který radí také prestižním světovým značkám. Autor dokumentu Tělo plné štěstí, moderátor podcastu Rváči s osudem, který překonal milion zhlédnutí.

Sdílejte článek:

Newsletter plný inspirace

Noví řečníci, rozhovory, business&tech inspirace,...

Odebírat newsletter

Partneři konference

Děkujeme partnerům ročníku 2024

Generální partner

ARICOMA

Hlavní partner

DFMG

Zlatý partner

CSAS

Stříbrný partner

UTB

Bronzový partner

Continental
Trexima

SMART partneři

MUNIPOLIS
UPCZ
Fabis
UOL účetnictví
Tymbe
VOLTEON
Logio
QPAG

Patron Industry stage

Mediální partneři

Podporovatelé

Zlínský kraj
Město Zlín
RELOCZECH
Město Zlín
Grizly
TON
Postabezhranic
Sdružení pro rozvoj Zlínského kraje

Patron Business stage

Organizátor konference

CE-PA - Vzdělávání a rozvoj firem

Chcete být také součástí jedinečné konference?
Ozvěte se nám:

Chci být partnerem konference
Konference Fenomén - lgoo white

6. ročník byznysové konference
Business | Innovation | HR | Industry

20. 3. 2025 - Zlín, FHS UTB

KONTAKT PRO ÚČASTNÍKY

Vlaďka Snášel Lukašíková
+420 604 750 601

KONTAKT PRO PARTNERY

Tomáš Klein
+420 602 566 225

ORGANIZÁTOR KONFERENCE

CE-PA spol. s.r.o.
vzdělávání a rozvoj firem

Konference Fenomén © 2023 | CE-PA spol. s.r.o.

Cookies a osobní údaje | Obchodní podmínky

symbiosa.studio
Loga - platební brána
Spirála rozvoje a design úspěchu - patička