Kdyby se zakladatel Ovečkárny Martin Bernátek narodil o 80 let dřív, s olympionikem Emilem Zátopkem by si v mnohém rozuměl. Neběhá, zato je vášnivý cyklista.
„Vytrvalost je jedním z hlavních pilířů jakéhokoliv profesně úspěšného člověka.
I když to může být přirozeně vrozená vlastnost člověka, i ta se musí pilovat.
A v tomto směru neni snad nic lepšího než sport.“
Jen za loňský rok najezdil na kole 10 tisíc kilometrů a zajel 17 cyklozávodů. Kromě houževnatosti má však se Zátopkem společné ještě jedno. Oba odstartovali svou kariéru ve Zlíně. V areálu bývalých Baťových závodů, odkud ještě před revolucí mířily boty do všech koutů světa.
Tady posledních osm let vzniká huňatý byznys, který se řadí mezi třicítku nejrychleji rostoucích firem ve střední Evropě. E-shop Ovečkárna vloni překročil obrat čtvrt miliardy korun. A míří na miliardu. Bernátek chce do vlny zabalit celou Evropu.
Vloni vybudoval v 64. budově svitovského areálu nové kanceláře. Spustil první televizní reklamu a vstoupil na německý trh. Začal přednášet. Dostavěl dům a narodil se mu syn.
Přestože většinový podíl rodinné firmy prodal před časem skupině eRockets
a společnosti Hartenberg Capital, dál zůstává hlavní tváří miliardového byznysu
s vlněnými produkty a zdravotní obuví. Dřeváků, důchodek i ledvinových pásů ročně prodá desítky tisíc kusů. Za poslední čtyři roky se díky tomu Ovečkárně zvedly tržby
o 727 procent. Ve svém oboru prakticky nemá konkurenci.
Tento příběh je o tom, jak dělat jeden z nejrychleji rostoucích byznysů ve dvaatřiceti. O tom, jak vyučený automechanik dobyl svět e-commerce.
Zdá se, že se vás covid a energetická krize nijak nedotkly.
Hodně lidí svede růst e-commerce na covid. Do jisté míry to s tím má co dočinění,
ale ne tak velké, jak tomu všichni přisuzují. Myslím si, že většině těch lidí ujel vlak
a nechápou, o čem je e-commerce.
O čem je e-commerce?
O tom, že budujete značku, děláte výkonnostní marketing, pracujete s produktem. Pokud budete fungovat jak v roce 2010, firmy, které fungují jak v roce 2023, budou hodně napřed. A to je strašně velký rozdíl. Myslím si, že firmy, kterým prodej klesá,
a není to vyloženě spojeno s tím, že by chyběl nějaký materiál, trend nezachytily. Doba je extrémně dynamická. A člověk se tomu musí přizpůsobit. Být agilní,
což je problém zejména větších firem a korporátního řízení. Nedokážou se rozhodovat rychle. Jenže pokud nejste agilní, jste pozadu.
Co podle vás e-commerce v následujících letech čeká?
Bude se rozdělovat na ty, co to dělají dobře a špatně. Myslím, že e-shopy budou spíš stagnovat, než růst. A tomu bude nahrávat fakt, jak k byznysu přistupují. Vezměte
si třeba sport. Všichni řeknou, že díky covidu se sport prodával a teď se neprodává,
e-shopy padají. Tak jakto, že roste Sportissimo, Decathlon a ostatní nerostou?
Co je to za hovadinu? Lidi jsou zabednění. Nehledejme důvody, proč to nejde, ale hledejme způsoby, jak to udělat.
A není to z velké části právě o penězích?
Mnoho manažerů se snaží ušetřit, ale vy musíte být nastavení tak, abyste se snažili vydělat. A hlavně nepoužívat jen naučené fráze. Setkal jsem se s jedním člověkem, který mi tady tvrdil, že věci se musí dělat rychle a pak jsem zjistil, že to byla zase jenom fráze. Já byl o mnoho napřed než on, protože jsem ty věci vážně dělal.
Co dělá Ovečkárna pro to, aby stále rostla?
Je to samozřejmě o sortimentu. Teď jsme se domluvili na spolupráci s Baťou. Zřejmě
v dubnu uvedeme na trh tenisky, které budou mít svršek z vlněného filcu. Jarní a letní sortiment zatím o vlně nebyl a rádi bychom ji využili i během roku.
Je to dva roky, co jste uvedli na trh vlněné prestižky s Moledou. Měly úspěch?
Fantastický. Prestižky jsme nedělali pro zisk, ale pro to, abychom se odlišili
od ostatních. Dělá to Adidas, Gucii a dává to smysl. Pokud budete podnikat s někým férovým a vymyslíte zajímavý produkt, budou z toho těžit obě strany. Lidi si musí pomáhat. Hotovo.
Komu pomáháte vy?
Například o Vánocích jsme se rozhodli, že pomůžeme Centru paliativní péče. Na jeho provoz nakonec přispělo 3790 našich zákazníků částkou 185 710 Kč. Ovečkárna tuto částku dorovnala na 250 tisíc korun. Rádi bychom, aby se pomoc lidem a organizacím stala DNA naší firmy.
Vraťme se k vašemu sortimentu. Jaká je vlajková loď Ovečkárny?
Nejvíc se prodává core ze stánků. Ledvinové pásy, důchodky, pantofle s vlnou, deky, ponožky. Dvacet procent výrobků, které se u nás prodávají nejvíc, převálcuje těch zbylých 80. Může to dělat více než 40 procent obratu.
Důchodky. Čím si to vykládáte, že jsou pořád v kurzu?
Protože nepodléhají trendům. Nezáleží na tom, jak vypadají na noze. Je to obuv, která je zdraví prospěšná. Uvnitř je vlna, která má blahodárné účinky a lidé ji často volí
na chatu, na doma, na volný čas. Dokonce jsem zažil, že si lidé brali důchodky na úřad, kde je zima. Důchodky jsou klasika. Core celého byznysu. Nikdy z módy nevyjdou.
Prodáte jich 14 500 ročně. Kolik je potřeba ovčí vlny na jedny důchodky?
To přímo nevím, ale můžeme si tipnout, že z jedné ovečky se dá udělat pět párů důchodek.
Kde je nejlevnější vlna?
Necháváme si dodávat hotové výrobky. Tím, že přímo nevyrábíme, tak nevím. Ale myslím si, že v Rumunsku. Jsou tři země, kde se pere vlna a dál zpracovává. Itálie, Polsko a Rumunsko. V Německu, v Rakousku ani v Česku takové zpracování vlny, kterou v Ovečkárně poptáváme, není.
Neuvažoval jste někdy o tom, že byste sám choval ovce?
Ovečky chováme, ale ne ve spojení s Ovečkárnou. Je to trochu noncens, ale nemůžu dělat všechno. Ovce, které se chovají u nás, se navíc nevyužívají na produkty, které prodáváme. Na merino oblečení je potřeba mnohem jemnější vlna. Pokud nechceme ty klasické kousavé svetry, musíme brát odjinud.
Co je pro kvalitu vlny rozhodující?
Plemeno i podnebí. Třeba v Austrálii je teplo a vlhko a ovečky mají jinou vlnu, než české, kde jsou mrazy. Česká vlna se nejvíc využívá na přikrývky. Pak jsou ovečky, které jsou chované sice taky v chladnu, ale jejich vlna se dá použít například do ponožek. Tam už se mixuje s bavlnou nebo jinými přírodními materiály.
A stoprocentní vlna? To je jen marketingový trik?
Vlna nemůže být stoprocentní. Vždycky je lepší, když je doplněna o nějaký jiný materiál, aby dobře držela na noze.
Celý článek najdete pod odkazem zde: https://finmag.penize.cz/byznys/440821-ceska-vlna-kouse-chci-aby-ta-moje-hladila-rika-zakladatel-oveckarny
Zakladatel Ovečkárny Martin Bernátek vystoupí jako jeden z top řečníků na konferenci Fenomén, která se koná 23. března ve Zlíně (4 stage, 30+ řečníků, 350+ účastníků). Přivítá největší osobnosti české byznys scény, např. Martina Vohánku, Davida Navrátila, Milana Šlapáka, Alexandru Kalu aj.
Martin Bernátek
Narodil se 4. 4. 1991 ve Zlíně.
Vyučený automechanik, k vlně se dostal díky svému otci, který s ní obchodoval.
Základy online podnikání položil v roce 2011 tehdy se svou přítelkyní, dnes manželkou Lucií. Společně mají desetiletého Alexe, tříletou Emu a ročního Lukáška. Žijí ve Zlíně.
Miluje sport všeho druhu, jeho největším koníčkem je kolo.
Oblíbené motto: Svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč (Michal Horáček).
Oblíbený song: Mama Laudaaa od Almklausi.