Přichází uvědomění si, co stojí nálepka ESG, říká Peter Debnár

„Organizace je jako živý organismus plný talentovaných lidí, kteří mají chuť, energii a motivaci být její hybnou silou – je jen na nás, abychom je viděli, inspirovali a vedli,“ tvrdí lídr a stratég Peter Debnár, který 14. března přivítá na Fenoménu ve Zlíně šestici expertů z industry sektoru. Diskutovat budou o tom, jak najít rovnováhu mezi lidmi, požadavky trhu a normami ve vazbě na životní prostředí. To celé je součástí ESG a výrazně ovlivňuje podnikatelský systém, v němž organizace funguje.

Umí firmy uchopit ESG? Jaká je vaše zkušenost?
Příklady z praxe ukazují, že krátkodobě je tento vliv ne vždy pozitivní. Trh a konkurenční prostředí se dynamicky vyvíjí a je velmi složité určit předpoklady dopadu ESG do podnikatelského modelu. Na druhé straně je to požadavek, který je třeba začlenit do všech jeho částí – od hodnoty pro zákazníka, základního vzorce zisku, klíčové zdroje až po klíčové procesy.

Setkáváte se i v dnešní době s tím, že firmy strkají před ESG hlavu do písku?
Ani ne, protože mnohé firmy udržitelnost svého podnikání řeší. S čím se však setkávám je, že nedokážou s tématem ESG pracovat a integrovat jej do své organizace práce, do vývoje a celého podnikatelského systému. Zároveň je to klíčová otázka investic a jejich následné návratnosti. Firmy obvykle posuzují návratnost krátkodobou, avšak plnit uhlíkovou stopu, používat ekologickou ocel a podobně znamená také vyšší náklady, kdy návratnost můžeme pocítit až po letech. To je uvědomění, které aktuálně přichází a ne každá z firem s tím dokáže pracovat.

Reporty ESG zprůhlední ekonomiku. Jsou na to firmy připravené?
Bohužel nejsou. Jde o velký objem údajů, který firmy sice někde mají, ale nikoliv v koncentrované podobě a musí je manuálně vyhodnocovat. Podle mě však firmy narazí na jiný problém. Jestli už mají report, tak zjistí, že jim chybí nástroje a techniky, jak vybrané parametry zlepšovat. Chybí jim kompetence. Na druhé straně je to velká příležitost, jak postavit celý podnikatelský model na udržitelnosti, a to nejen z hlediska finančního, ale také lidského a z hlediska dopadu na životní prostředí.

Co vás naposledy ve firmách nejvíc překvapilo?
Mám pocit, že s moderními technologiemi zapomínáme na to podstatné, a to jsou lidé. Překvapuje mě, že si stále myslíme, že podnikovou kulturu, rozvoj lidí, komunikaci a kontakt s produktem, nahradíme virtuálním prostředím. Digitalizace a moderní technologie jsou důležité a nevyhnutelné, ale nikdy nám nenahradí to klíčové – lidi.

Kteří lídři nás mohou na Fenoménu inspirovat?
V rámci Industry stage vystoupí na Fenoménu řečníci z různých oblastí průmyslu – od automobilového, přes textilní, chemický, letecký, vesmírný až po oblast služeb. Ředitel Austin Detonator, Jiří Václavík, má zkušenost s vazbou ESG na vývoj nových produktů, o výzvách z pohledu nákladů na textilní průmysl promluví šéf rodinné textilky GRUND Jiří Grund. Ředitel Kamaxu Tomáš Hájek zase napoví, jak přenést ESG do firemní kultury. Bude zajímavé diskutovat o tom, jak se udržitelné podnikání přelíná do strategie, procesu vývoje výrobku, podnikatelského systému a hlavně jak může ovlivňovat konkurenční prostředí.

Na co nebo na koho se nejvíc těšíte vy?
Rád integruji a propojuji. Nové metody, techniky, nástroje nebo modely řízení, které neustále přicházejí, mají svůj základ velmi podobný. A proto ne vždy je třeba hledat něco nového. Někdy se naopak stačí rozhlédnout kolem sebe – hledat příklady ve svém okolí, inspirovat se, být součástí komunity. Na Fenoménu jsem vždy kromě fantastických řečníků potkal i úžasné účastníky, kteří měli chuť diskutovat, sdílet a bavit se. Jsem rád, že mohu být znovu jeho aktivní účastí. Přijďte a staňte se součástí naší diskuse.

PETER DEBNÁR
Lídr a stratég s elánem a vizí, který rád posouvá lidi a věci vpřed. Má zkušenosti s vedením týmů v Evropě, Americe či Asii, z čehož čerpá při výměně zkušeností. Dlouhá léta pracoval jako konzultant, interim manažer, krizový manažer a působil na globálních pozicích v nadnárodních společnostech. Věnuje se strategiím, strategickému rozvoji, transformaci firem a digitalizaci. Důvěra, radost a inspirace jsou podle něj hodnoty, bez kterých je složité zajistit růst jakéhokoliv týmu či organizace.

Sdílejte článek:

Newsletter plný inspirace

Noví řečníci, rozhovory, business&tech inspirace,...

Odebírat newsletter

Partneři konference

Postupně odhalujeme partnery Fenoménu 2025

Generální partner

ARICOMA

Hlavní partner

DFMG

Hlavní mediální partner

Hospodářské noviny

Mediální partneři

Podporovatelé

Zlínský kraj
Město Zlín
Můžeš podnikat
Zlin AI
Databáze expertek
Žárovky

Organizátor konference

CE-PA - Vzdělávání a rozvoj firem

Chcete být také součástí jedinečné konference?
Ozvěte se nám:

Chci být partnerem konference
Konference Fenomén - lgoo white

6. ročník byznysové konference
Business | HR | Innovation | AI

20. 3. 2025 - Zlín, FHS UTB

KONTAKT PRO ÚČASTNÍKY

Vlaďka Snášel Lukašíková
+420 604 750 601

KONTAKT PRO PARTNERY

Tomáš Klein
+420 602 566 225

ORGANIZÁTOR KONFERENCE

CE-PA spol. s.r.o.
vzdělávání a rozvoj firem

Konference Fenomén © 2023 | CE-PA spol. s.r.o.

Cookies a osobní údaje | Obchodní podmínky

symbiosa.studio
Loga - platební brána
Spirála rozvoje a design úspěchu - patička