Směrnice nic nevyřeší. Pravidla i hodnoty se musí žít.

Boomeři se chytají za hlavu, když „zetkař“ prochází změnou pohlaví a „Husákovy děti“ (generace X) se jim snaží dát jasně najevo, že žádné předsudky ve firmě nepodporují. Souboj stereotypů na pracovištích graduje. Firemní kultura 21. století, v níž rezonují klíčová témata jako diverzita a flexibilita, je obrovskou výzvou, před kterou stojí aktuálně živnostníci, ale i tuzemské korporáty.
„HR je výkladní skříň celé firmy. Tam, kde je srostlé s vedením, firma roste a sílí. Pakliže se na HR management dívá jako na „nutné zlo“, je to boj s větrnými mlýny,“ komentuje Jana Stehlíková ze společnosti Flecto. I letos má v gesci HR stage na konferenci Fenomén, kterou 14. března hostí baťovský Zlín.

Jakou známkou byste ohodnotila flexibilitu českých firem?

Zatím je to tak na tři minus. V oblasti flexibilní práce pro tzv. bílé límečky jsme už na tom velmi dobře, tady si ve firmách vědí rady. Horší je to s řízením týmů, kdy jsou na pracovišti zaměstnanci v různých časech, dnech a leckdy třeba úplně na dálku. To je zcela nová disciplína, kterou jsme zatím úplně neovládli. Pokud jde o flexibilitu, kterou jsou firmy ochotny nabídnout tzv. modrým límečkům, je to o poznání horší. Tady je velký prostor pro zlepšení, kde se zaměstnavatelům snažíme s Flectem pomáhat.

V čem je podle vás problém?

Vedoucí ve výrobních firmách nějaké formy flexibility nabízejí, ale často individuálně, chybí společná a jednotná pravidla pro všechny. Není to ale neochota možnosti nabízet, je to spíše otázka nedostatečné komunikace mezi zaměstnanci a zaměstnavateli. Často malá změna umí udělat velký efekt. I v této oblasti je však třeba začínat postupně, ne hned spustit tsunami.

Táta na pracovišti, to je teď velké téma. Jsou podle vás tátové skutečně na roztrhání?

Role otce v rodině se za posledních deset let výrazně změnila. Často slyšíme od zaměstnavatelů, že většinu jejich zaměstnanců tvoří muži a tedy že žádné formy flexibility pro své zaměstnance nepotřebují. Nemají ty pověstné matky. Zapomínají přitom ale na to, že i táta si chce občas přehodit směnu, když má dítě besídku ve školce. Na to zatím firmy úplně připraveny nejsou. O roli otce v rodině a o tom, jak se s tím vyrovnat v pracovním prostředí, si budeme na Fenoménu povídat s Lukášem Talpou z Ligy otevřených mužů.

Existují nějaká data, která by říkala, že tátové o takovou podporu skutečně stojí?

Právě Liga otevřených mužů dělá takové průzkumy přímo v českém prostředí pravidelně. Rozhodně musíme upustit od přesvědčení, že o děti pečuje matka a otec vydělává a na výchově se podílí, jak mu to práce umožní. Dnes se rodiče dělí o péči rovnoměrně. A myslím, že je velmi důležité, aby se do komunikace vedoucích pracovníků ve firmách, mistry počínaje a řediteli konče, dostala flexibilita a diverzita jako samozřejmé téma, které je přítomné a zabýváme se jím. Ale také to, že žádná diskriminace zaměstnanců není přípustná.

Pokud se bavíme o LGBT+ v českém prostředí, napadá mě podobná otázka. Nakolik vyřeší přístup individuí k těmto lidem jakákoliv směrnice? Není to jen taková berlička?

Žádná směrnice sama o sobě nikdy nic nevyřeší. Pravidla i hodnoty se musí žít, jinak to nejde. Proto je nutné, aby se opravdu změnila firemní kultura. Musíme usilovat o to, aby se žádná skupina zaměstnanců necítila znevýhodněná. S tím samozřejmě zaměstnavatelé něco dělat mohou a skoro bych řekla, že pokud chtějí zůstat konkurenceschopní a atraktivní pro budoucí zaměstnance, musí. Zaměstnavatel má přímo povinnost vytvořit bezpečné prostředí pro všechny své zaměstnance. Až takhle prosté to je.

Stala jste se osobně někdy svědkem toho, že by byli LGBT+ v práci diskrimininováni? Znáte takové příklady?

Z našich průzkumů vyplývá, že téměř polovina zaměstnanců se domnívá, že se s nějakou formou diskriminace alespoň alespoň jednou ve svém profesním životě setkala. Ať už kvůli věku, pohlaví, národnosti či zmíněné sexuální orientaci. Nerada bych ale hovořila o konkrétních případech. S čím se setkávám poměrně často, že ve firmě žádní zástupci této komunity nejsou. To je jaksi minimálně statisticky nemožné. Studie ukazují, že až 50 % těchto zaměstnanců svou orientaci na svém pracovišti tají. O tom, jakou diskriminaci lidé z LGBTQ+ komunity zažívají a proč by to vůbec pro zaměstnavatele mělo být téma, si budeme na Fenoménu povídat s Czeslawem Walkem z Pride Business fóra.

Jak tedy přistoupit k diverzitě prakticky?

Ideálně se zdravým rozumem. Diverzita není něco, o co jako zaměstnavatel usilujete. Vy ji máte, jen se s ní musíte naučit pracovat. Zaměstnavatelé ve své podstatě nejsou zaujati proti ženám, matkám, otcům, LGBTQ+ nebo jiným zaměstnancům. Jen jim často chybí strategie a zvládnutá interní komunikace. Vedoucí pracovníky na všech úrovních je potřeba kontinuálně vzdělávat a pomáhat jim s komunikací směrem k jejich týmům. Protože co je pro jednoho nevinný vtípek, je pro druhého urážka.

Nevyřeší obě otázky generační obměna ve firmách, kdy takoví „zetkaři“ jdou s těmito zásadami ruku v ruce?

Chtělo by se mi dát jednoduchou odpověď: vyřeší. Ale vzhledem k tomu, o těchto tématech mluvíme už řadu let, než dojdou do pozic vedoucích pracovníků „zetka“, tak to ještě pár let potrvá. A nesmíme zapomínat, že i v této době budeme muset pracovat s několika generacemi na pracovišti a koloběh se bude opakovat. Rozhodně se těším, až bude více zástupců této generace ve vrcholové politice, pak snad už některé debaty budou opravdu zbytečné.

JANA STEHLÍKOVÁ

V oblasti lidských zdrojů působí 15 let, manažerské pozice zastávala ve firmách napříč obory. Spoluzakladatelka start-upu Flecto, jehož cílem je, aby se flexibilita práce stala trvalou a hodnotnou součástí trhu práce. Garantka HR stage konference Fenomén, která se koná 14. března ve Zlíně. Více na www.konferencefenomen.cz

PFOFI HR 01/2024

Text: Marie Urubková

Foto: archiv Jany Stehlíkové

Sdílejte článek:

Newsletter plný inspirace

Noví řečníci, rozhovory, business&tech inspirace,...

Odebírat newsletter

Partneři konference

Děkujeme partnerům ročníku 2024

Generální partner

ARICOMA

Hlavní partner

DFMG

Zlatý partner

CSAS

Stříbrný partner

UTB

Bronzový partner

Continental
Trexima

SMART partneři

MUNIPOLIS
UPCZ
Fabis
UOL účetnictví
Tymbe
VOLTEON
Logio
QPAG

Patron Industry stage

Mediální partneři

Podporovatelé

Zlínský kraj
Město Zlín
RELOCZECH
Město Zlín
Grizly
TON
Postabezhranic
Sdružení pro rozvoj Zlínského kraje

Patron Business stage

Organizátor konference

CE-PA - Vzdělávání a rozvoj firem

Chcete být také součástí jedinečné konference?
Ozvěte se nám:

Chci být partnerem konference
Konference Fenomén - lgoo white

6. ročník byznysové konference
Business | Innovation | HR | Industry

20. 3. 2025 - Zlín, FHS UTB

KONTAKT PRO ÚČASTNÍKY

Vlaďka Snášel Lukašíková
+420 604 750 601

KONTAKT PRO PARTNERY

Tomáš Klein
+420 602 566 225

ORGANIZÁTOR KONFERENCE

CE-PA spol. s.r.o.
vzdělávání a rozvoj firem

Konference Fenomén © 2023 | CE-PA spol. s.r.o.

Cookies a osobní údaje | Obchodní podmínky

symbiosa.studio
Loga - platební brána
Spirála rozvoje a design úspěchu - patička