Stereotypy za hranou. Muže ve firmě udrží možnost, že je i táta

Příspěvky na rodinné aktivity, jesle nebo školku v místě bydliště a flexibilní pracovní doba. To jsou benefity, o něž nejvíc stojí čeští tátové, kteří stále častěji mění práci, aby mohli trávit čas se svými dětmi. Firem, které je nabízí, je přitom hrstka, upozorňuje Lukáš Talpa z Ligy otevřených mužů (LOM).

Pokud si muž má vybrat mezi zaměstnavatelem, který tyto benefity nabízí a který ne, pravděpodobně si vybere toho prvního. Navzdory tomu, že je stále vnímán jako živitel rodiny a podle toho si také práci hledá, vyplývá z výzkumu LOM. Ukazuje se totiž, že i stavební firmy dnes opouštějí otcové, kteří touží být rodině více k dispozici a podobné dilema řeší například muži ve výrobě.

„Dnešní tátové nechtějí sledovat videa, jak jejich děti dělají první krůčky, ale chtějí u toho být. Mají zájem odvádět své ratolesti na kroužky, zajít s nimi k lékaři, starat se o ně, když stůňou,“ zmiňuje manažer Lukáš Talpa.

Trend se obrací. Co bylo hodnotou pro generaci našich otců, už podle něj nemá pro generaci našich dětí žádnou váhu. Která z firem na tuto změnu včas zareaguje, má z poloviny vyhráno.

Zatím ale moderní tátové narážejí na přežité stereotypy. Otcovská dovolená se sice v Česku stala standardem, a přestože se podle čísel týká jen 1,5 procenta mužů, dnešní rodiče hledají různý způsob sdílení péče o děti, který se ve statistikách neprojeví. Je navíc otázkou času, kdy se v Česku promítnou i další trendy ze Západu, a tím je například povinná dvouměsíční péče o dítě v rámci rodičovské dovolené, která dosud v tuzemsku neprošla.

Stále se však předpokládá, že s nemocným dítětem zůstane doma matka a pracovní meetingy v odpoledních hodinách, které brzdí aktivitu otců, jsou v některých firmách standardem. Jenže statistika je podle Talpy neúprosná a firmy na ni reagovat zřejmě muset budou. „Až polovina všech párů, které spolu mají děti, se rozchází a otcové jsou nuceni být v péči o děti aktivnější,“ dodává.

Co tedy mohou firmy udělat pro to, aby otce podpořily? Krom zmíněných benefitů prý někdy stačí změna komunikace a místo výrazu rodiče, po nímž se údajně řada mužů nevidí, říct mámy a tátové. Nabídnout psychologickou podporu, když muži procházejí rozchodem a neřešit otázku otcovství pouze možností odpracovat si hodiny strávené s dětmi v rámci přesčasů navíc.

„Myslet na táty se jednoduše vyplatí. Spokojení muži jsou totiž v zaměstnání mnohem loajálnější,“ uzavírá Lukáš Talpa.

Lukáš Talpa je manažer programů Patron a Rozchodem rodina nekončí v Lize otevřených mužů (LOM), která je od roku 2006 vlajkovou lodí pro téma aktivní otcovství v Česku. Řeší, jak sladit pracovní život mužů a jejich soukromí, zvládání vzteku i domácí násilí, kdy na straně oběti je muž. S přednáškou Táta se vyplatí vystoupil v březnu 2024 ve Zlíně na konferenci Fenomén.

Sdílejte článek:

Newsletter plný inspirace

Noví řečníci, rozhovory, business&tech inspirace,...

Odebírat newsletter

Partneři konference

Postupně odhalujeme partnery Fenoménu 2025

Generální partner

ARICOMA

Hlavní partner

DFMG

Hlavní mediální partner

Hospodářské noviny

Mediální partneři

Podporovatelé

Zlínský kraj
Město Zlín
Můžeš podnikat
Zlin AI
Databáze expertek
Žárovky

Organizátor konference

CE-PA - Vzdělávání a rozvoj firem

Chcete být také součástí jedinečné konference?
Ozvěte se nám:

Chci být partnerem konference
Konference Fenomén - lgoo white

6. ročník byznysové konference
Business | HR | Innovation | AI

20. 3. 2025 - Zlín, FHS UTB

KONTAKT PRO ÚČASTNÍKY

Vlaďka Snášel Lukašíková
+420 604 750 601

KONTAKT PRO PARTNERY

Tomáš Klein
+420 602 566 225

ORGANIZÁTOR KONFERENCE

CE-PA spol. s.r.o.
vzdělávání a rozvoj firem

Konference Fenomén © 2023 | CE-PA spol. s.r.o.

Cookies a osobní údaje | Obchodní podmínky

symbiosa.studio
Loga - platební brána
Spirála rozvoje a design úspěchu - patička