Příspěvky na rodinné aktivity, jesle nebo školku v místě bydliště a flexibilní pracovní doba. To jsou benefity, o něž nejvíc stojí čeští tátové, kteří stále častěji mění práci, aby mohli trávit čas se svými dětmi. Firem, které je nabízí, je přitom hrstka, upozorňuje Lukáš Talpa z Ligy otevřených mužů (LOM).
Pokud si muž má vybrat mezi zaměstnavatelem, který tyto benefity nabízí a který ne, pravděpodobně si vybere toho prvního. Navzdory tomu, že je stále vnímán jako živitel rodiny a podle toho si také práci hledá, vyplývá z výzkumu LOM. Ukazuje se totiž, že i stavební firmy dnes opouštějí otcové, kteří touží být rodině více k dispozici a podobné dilema řeší například muži ve výrobě.
„Dnešní tátové nechtějí sledovat videa, jak jejich děti dělají první krůčky, ale chtějí u toho být. Mají zájem odvádět své ratolesti na kroužky, zajít s nimi k lékaři, starat se o ně, když stůňou,“ zmiňuje manažer Lukáš Talpa.
Trend se obrací. Co bylo hodnotou pro generaci našich otců, už podle něj nemá pro generaci našich dětí žádnou váhu. Která z firem na tuto změnu včas zareaguje, má z poloviny vyhráno.
Zatím ale moderní tátové narážejí na přežité stereotypy. Otcovská dovolená se sice v Česku stala standardem, a přestože se podle čísel týká jen 1,5 procenta mužů, dnešní rodiče hledají různý způsob sdílení péče o děti, který se ve statistikách neprojeví. Je navíc otázkou času, kdy se v Česku promítnou i další trendy ze Západu, a tím je například povinná dvouměsíční péče o dítě v rámci rodičovské dovolené, která dosud v tuzemsku neprošla.
Stále se však předpokládá, že s nemocným dítětem zůstane doma matka a pracovní meetingy v odpoledních hodinách, které brzdí aktivitu otců, jsou v některých firmách standardem. Jenže statistika je podle Talpy neúprosná a firmy na ni reagovat zřejmě muset budou. „Až polovina všech párů, které spolu mají děti, se rozchází a otcové jsou nuceni být v péči o děti aktivnější,“ dodává.
Co tedy mohou firmy udělat pro to, aby otce podpořily? Krom zmíněných benefitů prý někdy stačí změna komunikace a místo výrazu rodiče, po nímž se údajně řada mužů nevidí, říct mámy a tátové. Nabídnout psychologickou podporu, když muži procházejí rozchodem a neřešit otázku otcovství pouze možností odpracovat si hodiny strávené s dětmi v rámci přesčasů navíc.
„Myslet na táty se jednoduše vyplatí. Spokojení muži jsou totiž v zaměstnání mnohem loajálnější,“ uzavírá Lukáš Talpa.
Lukáš Talpa je manažer programů Patron a Rozchodem rodina nekončí v Lize otevřených mužů (LOM), která je od roku 2006 vlajkovou lodí pro téma aktivní otcovství v Česku. Řeší, jak sladit pracovní život mužů a jejich soukromí, zvládání vzteku i domácí násilí, kdy na straně oběti je muž. S přednáškou Táta se vyplatí vystoupil v březnu 2024 ve Zlíně na konferenci Fenomén.