Umělá inteligence ženám přinese spoustu příležitostí, říká Dana Bérová

Na přelomu tisíciletí byla úspěšnou a spokojenou podnikatelkou, víceméně náhodou se stala i investorkou především do technologických startupů. Bývalá ministryně informatiky dnes působí i jako mentorka a koučka a nejraději pracuje s různorodými týmy motivovaných lidí.

Jak se člověk stane investorem?
Byla to vlastně náhoda. Kolem roku 2007 mě oslovili z České televize, že se chystají vysílat pořad Den D, kde zkušení podnikatelé radí nezkušeným a vybírají projekty, které mají šanci na úspěch. Bylo třeba, aby se natáčení účastnily i nějaké ženy-investorky. Šla jsem do toho a zjistila jsem, že mě to baví.

Co jako investorka vlastně přesně děláte?

Děláte v podstatě psychologa různým startupům. Znamená to, že někomu svěříte ne úplně velké peníze a pak mu pomáháte s tím, aby svou firmu někam posunul. Po nějaké době se společně pokoušíte firmu dobře prodat nebo najít většího investora.

Jste jako žena ještě pořád výjimkou mezi investory, nebo už vás přibývá?

V téhle podobě investování nás asi zatím tak úplně moc není. Jinak si ovšem myslím, že obecně ženy začínají investovat čím dál tím víc, protože chtějí být finančně nezávislé. Investice do startupů ovšem nejsou úplně nejbezpečnější, takže asi investují jinak a jinam. Nicméně mí kolegové z různých fondů se pokoušejí vytvořit skupiny žen-investorek, existují pro ně speciální diskusní skupiny, a dokonce i investiční platformy. Takže se asi blýská na jiné a lepší časy.

Do jakých startupů investujete vy? Záleží vám na tom, čím se konkrétně zabývají?

Opakovaně se mi potvrdilo, že se mi vyplácí investovat do sympatických lidí, kteří tu firmu řídí. Když se mi líbí nápad, ovšem tým mi nesedí, nedopadne to dobře. Takže já investuji do lidí, kteří mi připadají zajímaví, motivovaní a dobře se mi s nimi spolupracuje. Samozřejmě mám celoživotně blízko k technologiím, ale možná mě zajímají hlavně proto, že je tu velký potenciál expanze na zahraniční trhy a tím i růstu té firmy. Nicméně na lidech mi záleží nejvíc.

Z různých dat vyplývá, že ve vedení startupů v Česku jsou asi jen tři procenta žen. Proč?

Technologické startupy často zakládají takoví ti ranaři z technických vysokých škol a tam obecně je žen méně. Pro tento typ podnikání navíc musíte mít hodně času a energie a aspoň po nějakou dobu zodpovědnost jen sama za sebe, protože to vyžaduje všechno ostatní odložit stranou. A to si i mladé ženy bez rodiny nemohou vždy dovolit. I když už znám startupy, kde zakladatelky jsou ženy a šlapou do toho stejně jako kluci. A mimochodem, jsem si jistá, že ženy zakládají spoustu firem, ale hlavně v odvětvích, jako je péče o děti, nebo si otevírají třeba kavárny.

Když pracujete s nějakou firmou, prezentujete jí jako dobrý nápad, aby vytvářela víc prostoru a příležitostí pro ženy?

Toto téma mě zajímá, protože mám vyzkoušeno, že různorodé kolektivy fungují mnohem lépe. A obecně ve startupech dnes už žen pracuje poměrně hodně, i když mnohem méně jich je ve vedení, to je pravda. Ono nejde jen o zapojení žen, ale i zapojení starších a zkušenějších lidí. Do budoucna bude pracovní síla chybět, a i my, co se blížíme důchodovému věku, ještě chceme a můžeme odpracovat pár aktivních let. Startupisté se toho na začátku většinou bojí, ale potom, když se to povede nastavit, bývá to velmi užitečná spolupráce, protože ti zkušenější lidé už hodně zažili. Už se úplně nehroutí z každého neúspěchu, ale vidí v něm jen stupínek na další cestě.

V jakých odvětvích vidíte pro ženy příležitosti do budoucna?

Teď se vyplatí sledovat, co s různými odvětvími udělá umělá inteligence, a já myslím, že to bude opravdu velká změna. AI přinese podle mě pro ženy velkou příležitost v tom, že pro komunikaci s ní hodně záleží na schopnosti formulovat, pracovat s jazykem, dobře se ptát. To je věc, která mnohým ženám jde výborně, a myslím si, že v některých oborech s touto schopností půjde překlenout určité technologické neznalosti. Co se dřív muselo složitě počítat v rámci datových modelů, to už AI zvládne za nás, a půjde spíš o to, najít dobrou aplikaci a využití nástrojů v jednotlivých produktech. Navíc i komunikace mezi byznysem a dodavateli technologií ve všech oborech bude hodně důležitá. A pak si samozřejmě myslím, že velkou budoucnost budou mít všechny možné pečující profese, protože jak bude populace stárnout, bude přibývat lidí, kteří se o sebe nepostarají sami. Takže to je oblast, která bude bezesporu i ekonomicky velmi zajímavá.

A co byste poradila začínajícím investorkám? Řekněme, že mi na účtu leží sto tisíc korun a každý měsíc můžu odkládat třeba dva tisíce.

Já myslím, že v tomhle případě je fajn vybrat si nějakou z aplikací, které takovéto pravidelné investování umožňují. Ty nabízí už několik různých finančních skupin a každá má tým odborníků, kteří se snaží to portfolio zajímavě skládat. Myslím si, že to je dobrý začátek, protože nikdo, kdo má takovéto zdroje, pravděpodobně nemá čas na to, aby zkoumal vývoj akciových trhů, dluhopisů a tisíc jiných nástrojů. Ale ve chvíli, kdy začnete i takovou poměrně malou částku pravidelně odkládat, tak se to po těch letech někde projeví. Vy mezitím zjistíte, co funguje, a pak si třeba můžete dovolit nějakou extravagantnější nebo větší investici.

O svoje zkušenosti se plánujete podělit i na konferenci Fenomén. O čem tam budete mluvit?

Především o tom, co je potřeba udělat, aby se ve firmě mohly uplatnit inovace. „Inovace“ já nevnímám jenom jako zavedení nějakého supermoderního technologického nástroje, ale jako proměnu toho, co ve firmě děláme, jak to děláme a proč to děláme. A k tomu je potřeba mít splněnou celou řadu podmínek, ale především tu, že to někdo musí chtít udělat a někdo musí reálně vyhodnocovat, jestli se vydáváme tou správnou cestou, nebo ne. A to bývá ta nejsložitější věc, protože nejdůležitější věc ve strategii je definovat si, co určitě dělat nechci. Ono to zní jako jednoduchá věc, ale ve firmě to tak úplně snadné není. Ve startupech, ale i ve větších firmách totiž pořád vidíte tisíc příležitostí a všechny vám připadají lákavé. V nějakou chvíli se ale musíte rozhodnout, které obětujete a na které se naopak zaměříte, protože jinak neuděláte nic pořádně.

www.heroine.cz

Text: Lucie Kocurová

Foto: archiv Dany Bérové

Sdílejte článek:

Newsletter plný inspirace

Noví řečníci, rozhovory, business&tech inspirace,...

Odebírat newsletter

Partneři konference

Děkujeme partnerům ročníku 2024

Generální partner

ARICOMA

Hlavní partner

DFMG

Zlatý partner

CSAS

Stříbrný partner

UTB

Bronzový partner

Continental
Trexima

SMART partneři

MUNIPOLIS
UPCZ
Fabis
UOL účetnictví
Tymbe
VOLTEON
Logio
QPAG

Patron Industry stage

Mediální partneři

Podporovatelé

Zlínský kraj
Město Zlín
RELOCZECH
Město Zlín
Grizly
TON
Postabezhranic
Sdružení pro rozvoj Zlínského kraje

Patron Business stage

Organizátor konference

CE-PA - Vzdělávání a rozvoj firem

Chcete být také součástí jedinečné konference?
Ozvěte se nám:

Chci být partnerem konference
Konference Fenomén - lgoo white

6. ročník byznysové konference
Business | Innovation | HR | Industry

20. 3. 2025 - Zlín, FHS UTB

KONTAKT PRO ÚČASTNÍKY

Vlaďka Snášel Lukašíková
+420 604 750 601

KONTAKT PRO PARTNERY

Tomáš Klein
+420 602 566 225

ORGANIZÁTOR KONFERENCE

CE-PA spol. s.r.o.
vzdělávání a rozvoj firem

Konference Fenomén © 2023 | CE-PA spol. s.r.o.

Cookies a osobní údaje | Obchodní podmínky

symbiosa.studio
Loga - platební brána
Spirála rozvoje a design úspěchu - patička